Låtar på piano med noter

Här är en samling enkla låtar med noter för piano. Vissa av låtarna är välkända melodier, medan andra mest är till för att exemplifiera en viss stil, formstruktur eller teknik. Mer låtar kommer dyka upp i takt med uppdateringar.

Klicka på en låt för noter och ljud.

 • Blinka lilla stjärna | nybörjarversion
 • Byssan lull | nybörjarversion
 • Idas sommarvisa | nybörjarversion
 • Eine Kleine Nachtmusik | nybörjarversion
 • Stilla natt
 • Nu tändas tusen juleljus
 • Sankta Lucia NY!
 • The Entertainer (intro)
 • Für Elise | Für Elise - nybörjare
 • When The Saints Go Marching In | nybörjarversion
 • Yesterday | nybörjarversion
 • Scarborough Fair | nybörjarversion
 • Mr. Tambourine Man
 • Fjäriln vingad syns på Haga
 • Autumn Leaves
 • Love Is Blue
 • Vem kan segla förutan vind
 • Den blomstertid nu kommer
 • Ode To Joy
 • Aura Lee (Love Me Tender)
 • "Pekfingervalsen"
Ska trots sitt smeknamn inte spelas endast med pekfingret. Detta är en bra melodi att öva på för dig som just börjat spela med två händer.
 • Arpeggio
Arpeggio betyder uppbrutna ackord. I detta stycke används ackorden Em, D och C.
 • Arpeggio II
I detta arpeggio-stycke används ackorden Am, G och F.
 • Boogie i C (en hand)  | Boogie i C (två händer)
Ett exempel på komp á la Chuck Berry. Det första är ett enkelt exempel som endast innefattar komp för vänsterhanden och främst illustrerar strukturen, lyssna för att förstå rytmen. Det andra exemplet inbegriper ackord med högerhanden där också så kallade grace notes förekommer.
 • 12 Bar Blues
Ett exempel på hur en "bluestolva" kan se ut, vilken är en mycket vanlig struktur i blues. I varje takt ska första och tredje noten betonas. I exemplet ingår två olika exempel på turnarounds.
 • Boogie bass walk i C
Detta är ett exempel på ett komp som kan spelas antingen med vänster eller höger hand. När du lärt dig sekvensen försök då att kombinera med improvisation från bluesskalan.

annons

Piano noter kommentar

Dessa noter för piano är framför allt gjorda för att du ska komma igång och spela. Det är inte alltid arrangemangen innefattar hela låten. För att du enklare ska kunna spela låten finns också ljudfiler till alla noter. Tips om var du hittar mer noter på nätet finns på Gratisnoter.nu.